Podpora samostatného bydlení

Do služby mohou vstoupit jednotlivci i rodiny s dětmi.
Služba probíhá formou pravidelných konzultací a asistencí v bytě klientů/klientek a také formou podpory při jednání na úřadech, u lékaře, při nakupování a během nejrůznějších doprovodů dle potřeb.
Podpora služby vede k získání potřebných návyků a dovedností, které lidem s hendikepem umožní bezpečně bydlet, orientovat se v místě bydliště, starat se o svou domácnost, zvládat výchovu dětí v rodině, hospodařit se svými penězi, mít dobré vztahy a umět trávit volný čas.
Služba může být poskytována na území města Litoměřice i v přilehlých městech a obcích, v dojezdové vzdálenosti do 20 km (Terezín, Lovosice, Úštěk a okolní vesnice).
Kde službu poskytujeme
Pondělí: | 9:00-15:30 |
---|---|
Úterý: | 9:00-15:30 |
Středa: | 9:00-15:30 |
Čtvrtek: | 9:00-15:30 |
Pátek: | 9:00-15:30 |
Sobota: | Zavřeno |
Neděle: | Zavřeno |
Informace pro uživatele
Nabízíme podporu:
- při hledání vhodného bydlení (pomoc s hledáním na internetu, doprovod na prohlídku bytu) a při podpisu smlouvy (kontrola údajů ve smlouvě a smluvních podmínek)
- ve výběru a nákupu vhodného vybavení bytu
- při jednání se sousedy a majitelem bytu
- při hospodaření s penězi
- při péči o domácnost (vaření, nakupování, úklid) a o sebe sama
- v orientaci ve městě
- při jednání na úřadech, soudech, u lékaře, apod.
- ve využívání veřejně dostupných služeb (kadeřnictví, kulturní akce)
- v prosazování oprávněných práv a zájmů
- ve spolupráci s rodinou a opatrovníkem
- při výchově dětí v rodině a při výchovné činnosti s dětmi (pomoc při doučování, jednání se školou nebo školkou, pomoc se zajištěním odborného přístupu – logopedie, pedagogicko psychologická poradna apod.)
- v zapojení se do pracovních aktivit (především ve spolupráci se Sociální rehabilitaci, Sociálně terapeutickými dílnami nebo Centrem denních služeb)
- ve využívání volného času
Jak dlouho služba probíhá?
Délka poskytování služby je individuální - u někoho služba představuje přechodnou podporu na cestě k samostatnému bydlení, u jiného jde o dlouhodobě poskytovanou sociální službu. Celková délka i konkrétní podmínky poskytované služby závisí na přání a možnostech uživatele/uživatelky. Smlouva o poskytování služby je uzavírána na 1 rok s možností prodloužení.
Služba je hrazena dle platného ceníku.
Služba probíhá formou pravidelných konzultací a asistencí v bytě klientů/klientek a také formou podpory při jednání na úřadech, u lékaře, při nakupování a během nejrůznějších doprovodů dle potřeb.
Podpora služby vede k získání potřebných návyků a dovedností, které lidem s hendikepem umožní bezpečně bydlet, orientovat se v místě bydliště, starat se o svou domácnost, zvládat výchovu dětí v rodině, hospodařit se svými penězi, mít dobré vztahy a umět trávit volný čas.
Poslání služby
Posláním služby je poskytnout dospělým lidem se zdravotním znevýhodněním při bydlení takovou podporu, která jim umožní žít co nejvíce samostatně.
Při naplňování našeho poslání se opíráme o čtyři základní hodnoty:
Cíle služby
Cílem služby je, aby uživatelé a uživatelky bydleli v běžném prostředí samostatně nebo s přiměřenou podporou a mohli žít co nejvíce podle svých představ. Přiměřená podpora jim umožní mít maximální kontrolu nad svým životem.
Dílčí cíle:- Uživatel, si sám nebo s minimální podporou udrží bydlení v přirozeném prostředí a zvládá každodenní péči o sebe, svou domácnost, případně péči o své děti a jejich výchovu.
- Uživatel, sám nebo s minimální podporou, využívá běžné dostupné služby (například obchody, pošta, banky, úřady, lékaři), má placenou práci a možnost smysluplně trávit volný čas.
- Uživatel, sám či s minimální podporou navazuje a udržuje přirozené sociální vztahy a kontakty (například stýká se s rodinou, má známé, přátele, životní partnery, domluví se se sousedy a dalšími lidmi i mimo službu).
- Uživatel, zná svá práva a umí je sám či s minimální podporou obhájit, ale zároveň si je vědom svých občanských povinností a uvědomuje si důsledky svého jednání.
Okruh osob
Cílovou skupinou služby jsou lidé ve věku od 18 let, kteří mají zdravotní postižení, duševní onemocnění nebo mentální postižení, chtějí samostatně bydlet a žít samostatnější život a potřebují k tomu podporu. Do služby mohou vstoupit jednotlivci i rodiny s dětmi.
Služba je poskytována v přirozeném prostředí uživatele a to nejdále v dojezdové vzdálenosti 20 km od sídla služby.
Za nepříznivou životní situaci v oblasti bydlení považujeme takovou situaci, kdy uživatel v důsledku své zdravotního znevýhodnění má sníženou soběstačnost a samostatnost a nezvládá samostatné bydlení bez přiměřené podpory.
Zásady poskytování služby
Naplňování poslání Podpory samostatného bydlení vychází z následujících zásad:
1. Důstojné a rovnocenné jednáníSe všemi uživateli a uživatelkami jednáme s úctou, jako se sobě rovnými, zachováváme jejich lidskou důstojnost, bereme vážně jejich rozhodnutí žít život podle svých představ.
2. Individuální přístupPři poskytování služby vycházíme z potřeb, přání, možností a schopností každého uživatele a uživatelky. Respektujeme jeho jedinečnost, zájmy a názory.
3. Respektování práv uživatele, včetně práva na svobodné rozhodnutíDbáme na dodržování lidských práv uživatelů a uživatelek, včetně práva na samostatné rozhodování s přiměřenou podporou, a práva nést za své činy odpovědnost a učit se ze svých chyb.
4. Směřování k samostatnostiSnahou všech pracovníků je podporovat co nejvyšší stupeň samostatnosti a nezávislosti uživatelů a uživatelek a poskytovat jim pouze takovou podporu, která je nezbytně nutná.
5. Zapojení do společnostiZákladem poskytované služby je využívání běžných služeb veřejnosti, podpora přirozených vztahů a spolupráce s rodinami a opatrovníky. Nenahrazujeme služby ve společnosti běžně dostupné.
6. Důvěra a diskrétnostDůvěřujeme v možnosti dalšího rozvoje každého uživatele nebo uživatelky tak, aby se cítili důležití a oceňovaní. Zachováváme důvěrnost informací, které se o uživatelích dozvíme.
7. OdbornostOdpovídáme za odbornou práci, řídíme se etickým kodexem, průběžně se vzděláváme. Vybíráme takové metody, které jsou pro každého uživatele nejvhodnější. Spolupracujeme s odborníky i s lidmi, kteří mohou poskytnout uživateli přirozenou podporu v běžném prostředí.